Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Oktober 2018

30-10-2018
Tirsdagsturen gik til det Sønderjydske sammen med HeB. Vejret var elendigt diset og regnfuldt, resultatet blev også derefter. Bramgæssene havde gjort deres indtog forskellige steder, ikke mindre end 7 Havørne på turen, de skønne Sangsvaner står også rundt på markerne og et sjældent syn på 15 Agerhøns i flok er også dejlig, 700 Klyder ved Ballum sluse og Viber i kæmpeflokke luner, 22 Knarænder i Gl. Hviding engsø, store flokke af Skovspurve sås flere steder de samles nu, Pibe og Krikandeflokkene virker meget urolige på grund af jagten lige nu en skam, osv. osv.
2 foto fra turen herunder.




Det må siges at Bramgæssene er kommet, her ved Nymølle i Sønderjylland det anslåede antal blev 8000 fugle

Almindelig Ryle, Margrethekogen.

26-10-2018
Topmejse på foderbrættet i dag, en lille flot sag. Et par år siden jeg har set den i haven....





18-10-2018
En Nonnestenpikker blev fundet på Skallingen ude på stranden ved søen. Den måtte jeg se. Jeg drønede noget rundt deromme, gik efter udmeldingen på Bird Alarm men nålen var placeret helt gal på kortet. Det var først da den blev meldt på Zello af Jesper Johannes langt sydligere end hvor jeg travede rundt, 5 fuglekiggere havde den vildt godt da jeg nåede tilbage. Jeg fik fremragende foto af fuglen og nyt årsX var i hus.














17-10-2018
En Ellekrage blev meldt ud fra Sårup ved Hanstholm, hold nu kæft et nyt DKX var i sigte. 2 min. senere ringer Callesen er du klar ja jeg er så klar, blev afhentet og afgang mod Hanstholm. Kort efter melder Gammelholm et eller andet fra Skallingen, hvad jeg troede han var på job sagde Callesen. jeg ringede til Gammelholm og han ville da meget gerne med, vi venter på den nærmeste rasteplads. Fuglen var på plads straks ved ankomsten og vi nød den en times tid. Nyt DKX var hjemme.

5 foto af fuglen herunder







14-10-2018
Lille Gulbug bliver meldt på Mandø, et kæmpe hit. HeB henter mig og afsted til den lille ø i vadehavet. der var ingen problemer med den, ved ankomst stod Sigrid og viste os stedet hvor den opholdt sig nemlig ved bydiget i nogle buske/siv. Nyt DKX i hus.
4 foto af fuglen herunder






13-10-2018
Kohejre pædagogisk over køer på Skjern enge, billedet er taget fra Lønborggård tårnet.

Taigapiber Tipmosen i Ho, billedet er taget af Lars Nielsen



11-10-2018

En tur på skærveknuseren rundt i Esbjerg Vognsbølpark, overraskende med 3 Vandrikser én flyvende tværs over søen, 7 Krikænder, 4 Skeænder begge arter ligger i ly for jagten som brager løs i øjeblikket.

12 foto fra turen herunder
se obs fra turen.


Lille Lappedykker


Skeand hun

Skeand hun

Skeand hunner

Skeand hun+Lille Lappedykker

Skeand hun+Lille Lappedykker

Skeand hunner

Skeand hun

Skeand hun

Krikænder+Lille Lappedykker

Lille Lappedykker

Krikand hun

9-10-2018
Heb og  PPo kørte til Blåvandshuk kl 08,00, Jimmy Skat var på plads. En Vandrefalk jagede måger og en Kaspisk Måge rastede og så er der ikke mere at fortælle herfra, underligt der ikke kommer mere. Fortsatte til TDC hvor jeg fandt en Rødtoppet Fuglekonge, ligeså fandt HeB en rødtop + en Hvidbrynet Løvsanger her. På hjemturen over Grønningen her rastede en 1k Odinshane i Smørhullet som jeg kalder stedet hvor den lå. 

Herunder 3 foto af Odinshanen
se obs fra turen.





5-10-2018
Jeg tog til Blåvand i dag.
Først til TDC hvor jeg straks fandt 2 Hvidbrynet Løvsanger og kort efter meldte Bent på Zello om Rødtoppet Fuglekonge i nettet, den skulle jeg da se, og fik den meget smukt fremvist af en kinesisk kvinde som udtrykte "en ny leifer" for hende. TLP og HeB var også på stationen og Troels ville gerne se bryn så vi kørte tilbage til TDC hvor brynene straks var på plads. Troels gik lidt for sig selv og pludselig melder han Lille Fluesnapper som flere birdere fik at se. Alle forlod stedet undtaget Anders Myrtue og PPo vi fik en go snak og Anders inviterede på kaffe og Porsesnaps i hans nærliggende sommerhus rigtig hyggelig tak Anders. Besøgte herefter Grønningen hvor Skat og Vicky gik rundt Vicky fandt en Hvidbryn lige ved siden af hvor vi stod den kunne jeg heller ikke høre, jeg er ret træt af den hørelse. Jeg gad ikke mere i dag så drog hjem mod Fovrfeldt.
se 10 foto herunder
se obs fra turen.

Hvidbrynet Løvsanger ved TDC i Blåvand.

Hvidbrynet Løvsanger ved TDC i Blåvand.

Hvidbrynet Løvsanger ved TDC i Blåvand.

Hvidbrynet Løvsanger ved TDC i Blåvand.

Rødtoppet Fuglekonge på Blåvand Fuglestation

Lille Fluesnapper ved TDC i Blåvand

Misteldrossel i Ho

Sangdrossel i Skødstrup enge

Gråspurv i Blåvand

Kvadratedderkop i Blåvand.


3-10-2018
Kæmpeflok Bog/Kvækerfinker i Ho. 5 foto herunder







2-10-2018
Tirsdagsturen med HeB gik til Sneum Digesø. Vejret var ringe det småregnede og blæste 13 m/s.
De 3 Odinshøns var på plads i søen, en Dværgfalk jagede på forlandet, en Isfugl rastede ved slusen, Det var det hele derfra.
Vi fortsatte til Vejers Strand, og vi var meget tålmodige vi ventede på bla. Sabinemåge m.m. men der dukkede intet op selvom det blæste ret kraftig, vinden gik fra sydvest til nordvest og det er ikke godt, så nok derfor. Skærpibere rastede på stranden og jeg havde en Skråpe sp. et par Suler langt ude, en Lomvie flyvende i vandkanten og ikke mere.

se obs fra turen.

Odinshane, arkivfoto fra 2018