Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

November 2018

29-11-2018
Jeg forsøgte i dag med den stationære Kohejre på Neder Fiddevej ved Fil Sø. Og ja jeg så den straks på en mark ved et nyopgravet vandhul, havde den her i 15 min. hvorefter den fløj lidt nordpå 300m. til en mark med brune køer, her landede den midt i en flok Stormmåger. Kohejren fouragerede uafbrudt og fangede bla. rigtig mange Regnorme som det også ses på billederne. 






27-11-2018
Tirsdagsturen med HeB gik til Fil Sø. Helt stille vejr med en fantastisk lydkulisse, Sangsvanerne sang så det var en lyst, Vandrikser gav sit besyv med fra rørskoven, Stor og Lille Skallesluger rastede i vågerne i store tal, Stor Tornskade lurede på bytte fra trætop langt ude, 2 Havørne hvilede på de store sten alt imens Vandrefalken sad og skruttede sig, en gammel Blå Kærhøg han jagede over engen. 3 Sølvhejre fløj mod Peterholm. På Langodde rastede den sædvanlige store flok Gulspurve, Bogfinker, Stillitser, Skovspurve sammen med Bomlærkerne.
Kohejren var negativ på Neder Fidde.


Træet herunder er pyntet med Gulspurve og Bomlærke.



21-11-2018
Fra en cykeltur i Vognsbølparken i Esbjerg. Jeg talte 6 Lille Lappedykker, 3 Krikænder, 2 Musvåger m.m.

5 foto fra turen herunder
se obs fra turen.
Krikænder

Krikænder

Lille Lappedykker i speciel lys

Lille Lappedykker har fanget et eller andet som bliver gennemrystet.

Ligner en Guldsmede larve den har fået fat i.

19-11-2018
HeB ringede om jeg ville med på Halsbåndtroldand twitch til Skjern enge. Ja da, selv om jeg havde set én i Januar måned. Ved hjælp fra OA havde vi den på rimelig afstand En Halsbåndtroldand kan ikke ses for tit, billedet herunder er fra mit fotoarkiv.


13-11-2018
Idag besøgte jeg Hejrede sø ved Maribo, Jeg ville gerne se den Rødhovedet And som normal ligger her, og ja der var 3 eks.
1 hun og 2 hanner som desværre lå for langt væk til et foto. En ung Fiskeørn fouragerede også her en meget sen fugl skulle forlængst have været ude af DK. 40 Knarænder, 2 Sølvhejrer og en Havørn rastede.

se obs fra turen.


Ung Fiskeørn

10-11-2018
En smæklækker Nordisk Lappedykker fra Gedser lystbådehavn, den rastede med Troldænder.....
3 foto fra turen herunder.






6-11-2018
Tirsdagsholdet ramte plet i dag, vi HeB og PPo regnede med at Bent på Blåvand fuglestation ville genfange Fuglekongesangeren fra i går. Og ja på anden runde i Fyrhaven sad den i nettet, en lille sag på 5,2 gram viste vejningen.
Efter hittet gik vi en tur i mosen, det var meget tyndt 5 Gærdesmutter og en Dobbeltbekkasin. Vi nød en kæmpebasse til teen og derefter kørte vi ud i landskabet for at finde bla. Stor Korsnæb, det lykkedes desværre ikke og landskabet var meget fugletomt i det disede og fugtige vejr.....
4 foto + 1 video fra turen herunder



Fuglekongesanger ringmærket på Blåvand fuglestation

Fuglekongesanger ringmærket på Blåvand Fuglestation


HeB tramper Enkeltbekkasin i mosen Blåvand

 En slagtet Skovsneppe i mosen Blåvand

5-11-2018
HeB og PPo twitcher Gråsejler ved Vesterende Ballum, det var meget nemt denne gang, John fra Brædstrup havde netop genfundet fuglen på et nærliggende stråtag. Den sad frit fremme på strående en times tid inden den lettede for at fouragere ude i området. Et længe ventet nyt DK X var i hus, efter den første jeg så for mange år siden på Enghavevej i Esbjerg blev forkastet af S.U.
3 foto af fuglen herunder viser skæl på kroppen.



Bemærk skæl på kroppen

Bemærk skæl på kroppen

Bemærk skæl på kroppen

Lige inden den letter for at tage ud i området for at fouragere

Her sidder den på stråtaget

2-11-2018
En smut nede i engene syd for Esbjerg, vejret var desværre lidt regnfuldt. En sjov oplevelse jeg havde i Jedsted enge med en Sanglærke, jeg var i færd med at fotografere en Musvåge (Böring) med åbenstående vindue pludselig mærkede jeg et lille bump i vindjakken, hvad var det? en Sanglærke sad forbavsende og kiggede på mig på sædet ved siden af, den var simpelthen fløjet ind gennem det åbentstående vindue ret spøjs. Forinden havde jeg overflyvende Havørn, territoriehævdende Fiskehejre som korporligt jagede en Sølvhejre væk, Bomlærkeflokke som på sædvanlig vis rastede i toppen af de små buske, ligeledes de store flokke af Skovspurve som samles nu. osv.osv.
Se 11 foto fra turen herunder.



Sanglærke ombord i Jedsted enge.

Sanglærke ombord i Jedsted enge

Sølvhejre Sneum sluse

Storspover over Sneum enge

Busken er pyntet med Bomlærker

Busken er pyntet med Skovspurve

Musvåge på Jedsted enge

Strandhjejle ud for Roborghus

Strandhjejle ud for Roborghus
Kan du komme her, Lille Lappedykker ad. med juv. Sneum sluse.

Parti fra Roborghus på billedet ses Hættemåge, Storspove. Alm. Ryle, Strandskade, Spidsand.

1-11-2018
På gåben med fruen til Fovrfeldtbækkens udløb, her rastede en Bjergvipstjert, 75 Grønirisker og en Tårnfalk hang i luften.



Bjergvipstjert