Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager

29-8-2018
Der bliver hygget igennem
fra venstre Henrik, Svend, Søren og Knudsen

Onsdag morgen tog Henrik Brandt, Svend Rønnest og undertegnede til Fanø sammen med højvande.

Ret hurtigt fandt Svend en Kaspisk Måge, og vi fortsatte langs stranden, hold nu op de vadefugle som rastede Ryler i tusinder, Krumnæbbet Ryle 6, Dværgryle 4, Stenvender kort sagt vadefugle overalt.

Vi besøgte Morten ringmærkeren i Sønderho han havde fanget bla. 6 Rørsangere m.m. han var ikke helt tilfreds med antallet af fugle.

Det blev frokosttid med sildemadder og snaps i Svends sommerhus som vi også skulle overnatte i.

Om eftermiddagen obsede vi fra Hønen en del Rørhøge, Vandrefalk, Havørn m.m. Sandrandøjer fløj om ørerne på os, denne smukke sommerfugl findes i store tal på Fanø.

Sidst på eftermiddagen ved indadgående vand var vi igen på stranden ved nedkørslen, det samme vanvittige syn af vadefugle bla. 1000 ca. Stor Præstekrave jamen det er vildt. Igen var Svend skarp og fandt 3 Hvidbrystede Præstekraver.
Aftenen faldt på og vi kørte tilbage til sommerhuset hvor Svend lavede den mest overdådige aftensmad incl. Tang som jeg for første gang prøvede ganske godt, dertil blev der nydt de mest overdådige rødvine i løbet af denne aften og lidt ind i den næste dag.

Vi kom op i god tid og efter morgenmaden gik vi op på obsposten hvor Henrik Knudsen er daglig observatør. Svends hus ligger kanon lige neden for obsposten. En rigtig hyggelig morgen/formiddag gik med obs af bla. Vandrefalk, 3 Havørne, Rørhøge i mængder, jagende Dværgfalk m.m.
En fed tur tak for den drenge, og tak til Søren Brinch, Henrik Knudsen og Morten J. Hansen for gode og fornuftige snakke.

Inden vi tog færgen hjem var vi lige inde i Mindelunden i Sønderho, her var ingen fugle men jeg fik et nyt sommerfugle X i form af en Vejrandøje.

PS. desværre ikke så mange foto da mit teleobjektiv er kaput, en ny er bestilt.

7 foto og 2 video herunder

Dværgryle fouragerende på Fanø strand
Drengene på toppen af Hønen fra venstre Per, Svend, Søren og Knudsen.
Svend koksererer en fantastisk middag

Vejrandøje nyt Sommerfugle X til mig

Efterårsmosaik-guldsmed

Henrik Brandt i sit es

Sandrandøje myldrer i klitterne ved Hønen

28-8-2018

På Tirsdagsturen i dag startede vi i Blåvand, forlod det igen efter en times tid da der intet skete. jo lidt småvadere trak et par Suler fiskede.
Til Grønningen hvor vi havde en meget mørk Stenpikker hvor tankerne gik på Nonnestenpikker, men nej efter gennemgang af foto og lidt hjælp af HKn var det en alm. Stenpikker.
Videre til Ho Plantage hvor jeg fandt 3 flotte Karl Johanner (svampe), fugle var der ikke noget af.
Fortsatte til Ho Bugt ved Myrthue, her stod 23 Skestorke, 300 Klyder, 8 Mudderklire, m.m.
Henrik Brandt havde en aftale med Esbjerg Vildtstation om ringmærkning af en Fiskeørn som var blevet udsætningsklar efter den var kommet til skade ved et fiskeri i nærheden af Videbæk og efter ringmærkningen skulle den tranporteres tilbage til fangststedet og sættes ud igen. Den virkede også klar det vil jeg sige.
Efter mærkningen sluttede Tirsdagsturen.

Henrik har lige ringet om jeg var klar til tur på Fanø i morgen med overnatning i Svend Rønnestś sommerhus i Sønderho, svaret var SÅ KLAR

Herunder 8 foto af Fiskeørn og 2 foto af Karl Johan svampe, som selvfølgelig blev taget med hjem.

se obs fra turen.

Sådan én lader man ikke bare stå

skal lige renses og så på panden en drøm

24-8-2018

Stenpikker
Stenpikkerdag de stod på rigtig mange marker og enge nede i Darum og Vilslev, jeg talte hele 20 Stenpikkere. Ved Sneum Digesø oplevede jeg en vild jagt på vadefuglene som stod og højvandsrastede, det var Vandrefalken som var oppe i den helt store hastighed, det gik så hurtigt at jeg næsten ikke kunne følge den håndkikkert.
Kæmpeflokken på 110 Skestorke stod og så helt forskrækkede ud.
En flok på 300 Hjejler i Jedsted enge lyste flot op på en nypløjet mark
Der er ikke så meget mere at nævne fra turen.

Parti fra Jedsted enge.
Stenpikker

21-8-2018

Hvid sol over Margrethekogen.
 Fantastisk at høre vingesuset
 fra sådan en flok vadere

Tirsdagsturen med HeB gik i dag til Margrethekogen og Rickelsbüller kog. En tur i fantastisk flot vejr. I Rickelsbüller kog havde vi 3 Odinshaner senere fandt vi den 4, Sortterner 32, Hvidvinget Terne 1, 2 Havørne rastede sammen med et par tusinde Grågæs. Margrethekogen kunne fremvise 16000 Ryler heraf nogle hundrede Islandske Ryler, masser af Strandhjejler, store flokke Stære rastede m.m.
hvorfor de ind imellem var oppe
og fandt vi aldrig ud af.
Herefter kørte vi nordpå til Ballum Sluse. Slagfalken var blevet set af LP fra Hitshals en halv time forinden, vi nød de mange fugle ved Ballum sluse i selskab med bla. Kent Olsen fra Djursland, Lars Pedersen fra Hirtshals, Hans Knakkergaard fra Vrads, Svend Anker Swebs fra det sønderjydske, og Esbjerg birderne Jens Ole Byskov, Sven Bødker hyggeligt var det i det varme vejr. Af fugle skal nævnes overflyvende Hedehøg han 3-4-Rørhøge og Blåhals m.m. Klokken var blevet 14,45 så vi drog nordpå til Esbjerg.

sådan ser 16000 ryler ud når de højvandsrester

20-8-2018

Grøn Sumpcikade i Breinholts Plantage

2 foto herunder

15-8-2018

Troede først det var min nr 2 Duehale i år på matriklen, men da den satte sig i en bregne opdagede jeg at det var en Snerresværmer, har aldrig set den på den måde før.

video + 2 foto herunder

14-8-2018

Stillehavs Lom i bogen tak for det Skagen, Xbajer i Napstjert derefter fransk hotdog og så retur til Esbjerg.

Vi  HeB, SvR og PPo tog fra Esbjerg kl 08.00 og samlede Anders op i Napstjert (22 km. syd for Skagen) Zello gav svaret via Knud Petersen hvordan vi skulle angribe Skagen, det var ret enkel bare ud af stranden mod spidsen og her stod flere birdere som så på Stillehavslommmen som lå fantastisk pædagogisk med en Sortstrubet Lom så alle kendetegn kunne sammenlignes, en vild oplevelse.....

se foto og video fra turen herunder

se foto i fuld skrald her

fra venstre Anders Thygesen, Per Poulsen, Henrik Brandt og Svend Rønnest.

Knud Petersen (Skagbo)

fra venstre Henrik Brandt, Conny og Ove fra Sjælland, Anders Thygesen, Cristian A. Jensen fra Århus og Svend Rønnest

10-8-2018

Jeg kørte til Børsmose Strand i dag, kunne jo være der skete noget spændende deromme. Vinden var næsten flovet helt af og der var ikke det store at komme efter, lidt terner og vadefugle rastede langs stranden. Alle foto herunder er fra Børsmose Strand.

Stenvender
Splitterner

Strandhjejler

Ung Havterne

Splitterne
Strandskader
Alm. Ryle

7-8-2018

Tirsdagsturen med HeB & PPo gik i dag til Ballum sluse for at se den sjældne Slagfalk. Der var vildt mange fugle på lokaliteten se foto herunder, Islands ryle 10000 +, ligeledes Alm. Ryle i store tal, Klyde 1500, Hedehøg 9, Havørn 2, Rød Glente 2, m. m.
se obs.

Vi forlod stedet kl 12,15 for at køre lidt sydpå uden at have set falken, og ja selvfølgelig blev den meldt ud på Bird alarm en halv time efter, og ja vi kørte tilbage og da sad fuglen pokker i vold langt ude ved Rømødæmningen, vi kørte ud på dæmningen og efter noget søgen fandt vi fuglen på nogen afstand. Efter en lang og meget varm dag vendte vi snuden mos Esbjerg.

Smukt syn fra slusehuset

Vadefuglene stod tæt i dag, kæmpe flokke var på vingerne ind imellem og lavede hvid sol.

Klyder lige over vores hoveder ved slusehuset

og igen

3 svalearter holdt dagen igennem til på sluserækværket her er det Digesvale og Landsvale

6-8-2018

Rosa og PPo kørte en tur om til skrænten med kilden ved Grærup langsø med frokosten i køletasken. Alt imens vi sad og nød maden landede en nymfe et par meter fra os, hvad var det ja det var igen et nyt X til mig en Sortmærket Kobbervandnymfe lækkert-lækkert, den meget sjældne Lille Blåpil fløj stadig så 6 hanner og 1 hun i æglægning, Lille Farvevandnymfe et par stykker, Sort Hedelibel og endelig en Kvadratedderkop.
foto af alle arterne ses herunder

Sortmærket Kobbervandnymfe

Lille Blåpil

Lille Farvevandnymfe

Sort Hedelibel

Kvadrateddekop

5-8-2018

Det kunne jo være at Slagfalken var på plads ved Ballum sluse, så derfor kørte HeB & PPo derned kl. 08.00 men nej, den var der ikke men der var så meget andet, nævnes skal Havørn, Hedehøg, Klyde 1500. Vi kørte nordpå igen  hvor Astrup engsø kunne fremvise 4 Skestorke, Gl. Hviding engsø her var en hun Hedehøg, en han Hedehøg i Hillerup enge, og så nåede vi klæggrave ved Kammerslusen og ja de er totalt udtørrede så intet, videre til Sneum hvor der sad en gammel Havørn på betonklodserne ude på vaden, 22 Mudderklirer fouragerede, og 90 Skestorke rastede, på engene ved motortrafikvejen et par Agerhøns med kyllinger skønt syn.
8 foto fra turen herunder.

juv. Hedehøg ved Ballum sluse

juv. Hedehøg med blå fodring Ballum sluse

juv. Hedehøg her ud i balancekunsten, Ballum sluse

juv. Hedehøg, Ballum sluse

juv. Hedehøg, Ballum Sluse

Halsmærket Knopsvane PP22. Er insendt

4 unge Skestorke, Astrup engsø
Bomlærke kalder på ungerne, næbbet fyldt med frø til dem, Ballum sluse.

4-8-2018

På tur med Natursydvest til Lyngbo hede og skrænten ved Grærup Langsø. Og hvilken herlig tur vi 15 deltagere fik i det gode vejr. Turens fantastiske ledere var Anne Grete Meander og Inge Nagstrup. Tak til alle for en kanon tur. Hele 2nye Xer Guldsmede nemlig Lille Blåpil og Lille Farvevandnymfe....... 8 foto fra turen herunder.

Lille Blåpil fra skrænten ved Grærup Langsø

Liden Soldug i blomst Lyngbo hede

Den sjældne Lyngsilke fra skrænten ved Grærup Langsø

2-8-2018

Nyt sommerfugle X til mig i dag en Markperlemor - sommerfugl, stedet var Barbaras hule, det hedder stedet, navnet stammer fra en gammel tater-kvinde der hed Barbara og boede i en jordhule på heden her, det ligger ved hovedvej 12 nærmere ved Alslev Møllevej.