Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Søndag den 31/5-09

Man kigger en gang når en Pennant parakit kommer flyvende på Myrthueeng en tidlig morgen.

Kl. 08.30 traf jeg Erik Overlund på Myrthueeng vi tjekkede det lille vandhul ved Myrthuehøjen og her stod godt med Nordlige Præstekraver og en del Alm. Ryle. Vi rykkede herefter ud på Myrthuehøjen og nød det meget smukke vejr alt imens vandet faldt og de mange vadere indfandt sig. Pludselig hører vi denne lyd og udbryder begge Biæder, og over vores hoveder kredsede 2 af de meget smukke fugle. Kl. var blevet 12,30 og mange mennesker var ved at indfinde derude så vi drog hjemover. På gåturen tilbage til dytten kom 7 Skestorke som gik nordpå. Se dagens obs. herunder.

Klik på obsbilledet
Biæder, arkivfoto

Fredag den 29/5-09

Myrthueeng og Myrthuehøjen nord for Esbjerg ved Vardeåens udløb, derefter Billum enge.
Se dagens obs herunder og 1o foto fra dagen med meget varmedis.

Dagens obs. klik på billedet
Her lander Skestorkene efter at de har været på ynglepladsen med mad til ungerne set fra Myrthuehøjen
Og så bliver der fisket igen set fra Myrthuehøjen
Utrættelig er Skovpiberen oppe i sangflugt ses fra Myrthuehøjen
for derefter skiftevis at sætte sig på 3-4 forskellige udvalgte sangposter
Mange Vejrandøjer på Myrthuehøjen
Fireplettet Libel i grusgraven på Myrthueeng
Æglæggende Fireplettet Libel det tog lang og få det i kassen
Flyvende Fireplettet Libel
Stor Blåpil i grusgraven på Myrthueeng her er jeg ikke 100% sikker på bestemmelsen
Kørte en smut om på Billum enge for at se om Blåhalsene var igang med fodring af unger. Og det var de, jeg havde begge køn på grusvejen. Man holder bare stille, lidt tålmodighed er en go ting, og så kommer de frem på grusvejen for at fouragere, og denne fugl er fuldstændig karakteristisk for smådrossel med sin oprette stilling og rejst hale er Blåhals.

Onsdag den 27/5-09

Mandøtur efter Drosselrørsanger som hørtes selv i den kraftige blæst. Rørdrummen paukede også derude i rørskoven begge nye arter for mig på øen se listen, Kærsangeren på tæt hold var også fin. Og så fik jeg foto af bjørnespinderen Blodplet Tyria jacobaeae den har jeg aldrig set på øen før. Vi HEB, JOB og PPO var lidt i tvivl med højvandet da det blæste kraftigt i stødende så vi blev enige om at prøve Flodsangeren i Hindemaden ved Haderslev. Men ak efter 4 timers lyt opgav vi, ikke en lyd kom der ud af krattet. Tror jeg nok, jeg er 90% sikker på jeg hørte et par strofer flere gange. Så er spørgmålet om den er forsvundet eller om den er tavs i blæsevejr. Ventetiden gik med at fotografere Skovrandøjer.
PS. Mandø er en lidt sjov ø, mange alm. fugle bla. Skovskade og flere mejsearter er sjældne på øen.

Blodplet
Blodplet
Skovrandøje
Turens obs

Lørdag den 23/5-09

Fovrfeldtbækkens udløb, Sort Svane underligt sted, Lille Kobbersneppe 15 få Rødben og lidt Stenvendere. Og så var jeg et smut forbi Blåhalsene på Tarp enge hvor jeg havde en han med foder i næbbet til afkommet. Jeg fik ikke den Rødhovedet Tornskade forleden da jeg var i Skagen, men fuglen skulle stadig være derude så jeg daffede til Mosen i Blåvand og her sad den flot frit fremme på et af militærets advarselsskilte, i Mosen befandt sig også Rødrygget Tornskade, Bynkefugl m.m.
Og i skrivende stund dipper der ind på mobilen at de har fundet årets 3 Rødhovedet Tornskade derude, godt gået.

Sort Svane ved Fovrfeldtbækkens udløb
Sort Svane ved Fovrfeldtbækkens udløb
Strandskaderede som jeg nær havde trådt i.
Strandskaden bedækker æggene
Rødhovedet Tornskade arkivfoto fra sidste år.

Fredag den 22/5-09

Besøgte i dag Danmarks eneste ynglepar af den sjældne lærke Toplærken i Hirtshals

Herunder video, skru lidt op for lyden.

3 foto af Toplærken



Onsdag den 20/5 og Torsdag den 21/5 i Skagen

Herunder mine obs og 2 foto af Gøg i Ellekrattet.






Tirsdag den 19/5-09

Dof tur til Kongens kær ved Vejle og Solkær enge ved Sdr. Stenderup

Havørn 3 foto fra Solkær enge.


Hjelmskallesluger

Mandag den 18/5-09

Erik Overlund fandt Rødrygget Svale her i formiddag ved Myrthuegård.
Og den ville jeg gerne se så 15 min. senere efter opringning fra HKN stod jeg med denne vidunderlige svale i kikkerten. I den lille sø ved Myrthuehøjen var der 10 Krumnæbbede Ryler, 3 Temmincksryler, 1 Dværgryle, 60 Stor Præstekrave, 35 Stenvender og 25 Alm. Ryle. På gåturen tilbage sad en Rødstjert frit fremme og sang af fuld hals. Herunder 7 foto af Rødrygget Svale og 1 foto af syngende Rødstjert.










Fredag den 15/5-09

Dagens obs.
Obs fra Temmincksrylehullet

Onsdag den 13/5-09

Mandø fra 10,30 til 14,30 derefter hjemlig hygge.
Sneum Digesø fra 18,00 til 21,00 fra grusvejen på den østlige side, igen en kanon dag dernede, i Temmincksrylehullet i det NØ hjørne stod der her til aften 5 Temmincksryler, 15 Brushaner og en Tinksmed , hvorfor den er kommet til at hedde Digesø ved jeg ikke, handler det om magtsyge eller hu?, Engsø syntes jeg var et smukt navn, nå men lad det nu ligge. Det er fugle det handler om dagens obs. herunder


5 Sortterner over Sneum Digesø her i aften.
Hvidøjet And med Troldænder
Broget Fluesnapper hun på Mandø.
Grå Fluesnapper på Mandø.
Indisk Gås med Bramgæs Sneum Digesø.
Gråspurv på Mandø her er der mange flere Gråspurve end Skovspurve som er ved at være et særsyn i DK.

Tirsdag den 12/5-09

På knallert til Fanø
Nævnes skal Rørdrum fløj op 5 meter fra mig mega chock
Fiskeørn lige over mig med stor fisk som glimtede i solen i fangerne
Ringdrossel måske forårets sidste, Stenpikker 8, Rørhøg 2 hanner, Spillende Dobbeltbekkasin og Tornsanger overalt 25 - 30 stk M.M.

Dagens obs.
Èn af årets sidste Ringdrosler her en hun Halen på Fanø
Spættet Bredpande, ny for mig Halen på Fanø
Okkergul Randøje Halen på Fanø
Grøn Busksommerfugl dem var der mange af Halen på Fanø

Mandag den 11/5-09

En meget stor oplevelse med disse 45 Pomeransfugle. Jeg var i færd med at filme en Mosehornugle, da jeg hører Pomeransfugle kigger op og lige over mit hovede jager en Dværgfalk Pomeransfugle, den fik ikke held med sit forehavende. Her følger 6 foto af fuglene





2 ud af 14 Hvidvingede Terner ved Sneum Digesø

Rastende Hvidøjet and
Mosehornugle én af to fugle på Hillerup enge

Data for denne Vandstær herunder


Tirsdag den 5/5-09

Med bilen fyldt op med vin og sprut efter indkøbstur i Tyskland passerede vi denne Hedehøg han på Ballum enge.

3 følgende foto er fra Margrethe Kogen her er det Havternerne der var meget parringsivrige.
Nærstudie af Klyde
En smuk Brushane.

Mandag den 4/5-09

Mandø, Vandrefalk, Rørhøg hun og Stenvendere på låningsvejen,
5 par Knarænder tusinder af Knorte og Bramgås, 15 Store Kobbersnepper og Gulbug meget ivrigt syngende hør den her kun stemme da fuglen ikke kunne drives frem, og Gulbug til sammenligning fra 2007 fra vejers området her er både fugl og stemme hør den her.

Vandrefalk som man oftest ser den på Låningsvejen
Så bliver det ikke mere trist, disse 2 lam bræede uafladelig moderen var desværre død fra dem, kedelig historie fra Mandø.

Søndag den 3/5-09

Alle foto taget i silende regnvejr.

Græshoppesanger i digegraven på Hillerup enge, hør min optagelse af stemmen
Hillerup Enge:
Græshoppesanger 1 sy

Sneum Digesø:
Nilgås 1 R
Brushane 1 FU
Dværgmåge 2ad. + 4 2k R
Digesvale 25 FU

Græshoppesanger i sang
Bramgås fouragerende på P pladsen Sneum Digesø
Gøgen på sin kukkeplads Vilslev enge
Der vogtes på gæslingerne
Landsvale ved Sneum sluse

Fredag den 1/5-09

Græshoppesanger på Fovrfeldt eng kl. 11,00 sidder på Hjertingvejen 35m. nord for Fovrfeldtbækken og ca. 15 m. inde på engen i rørene.

Se min video med Græshoppesangeren her

5 foto af Græshoppesanger.