Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

September 2008

Mandag den 29

Vandrefalk på Tanderup enge

Dagens obs.
Vandrefalk på Tanderup enge

Hjejleflokke i engene, er der spec. Hjejler i flokkene så gi lyd, 5 foto






Fredag den 26

Vi (konen og jeg) drog afsted i morges til Gulstav på Sydlangeland, der skulle være set Tyknæbbet Nøddekrige de sidste dage. Det tegnede ikke godt da vi ankom, tågen lå tyk, men vi begav os ind i skoven og straks blev en Grøn frø set og minuttet efter skreg en Tyknæbbet Nøddekrige af fulde hals, ikke nok med det så satte den sig i 10 sek. lige over vores hoveder så jeg fik et par billeder. Vi hørte også én lidt længere inde i skoven. Nyt længe savnet DK X var hjemme.

Tyknæbbet Nøddekrige i Gulstav skoven 2 foto


Grøn frø på stien i Gulstav skoven


Torsdag den 25

Vi (konen og jeg) kørte her til aften til Grærup Langsø hvor der i disse dage er et fantastisk skue med brølende Krondyr på østsiden af søen, 99 dyr var der i aften med 6 brølende hanner som sviner sig selv til i deres eget urin og savlen løber uafbrudt, en kanon oplevelse.

Hvem tør komme nærmere

Mosekonen begynder og brygge, og så er der styr på min flok

Solen går ned over Grærup Langsø og kort efter falder mørket på, så vi vender snuden hjemover.


Nyt uglemærke til samlingen

Tirsdag den 23



På stranden, et sjovt sted for denne art, ved Fourfeldtbækkens udløb

Den holder ikke længe denne Hættemåge


Lørdag den 20

aflæste ringmærkede fugle opdateret se mere

Fredag den 19

Nyt uglemærke til samlingen


Jeg missede desværre Pileværlingen som OZG fandt på Tjæreborg enge.


Onsdag den 17

Nyt uglemærke til samlingen

Tirsdag den 16



Nilgås, Viber, Hjejle, Spidsand og Krikand i Sneum Engsø.


Lørdag den 13

Jeg ville prøve Nøddekrige i Marbæk Plantage i de samme nøddetræer hvor den blev set sammen med Skovskader for år tilbage. Der var 6-7 Skovskader i nøddetræerne men ingen Nøddekrige, og da jeg forlader stedet kommer der en Dof call med 36 Nøddekriger ved Gedser, en hård nød at knække. Jeg måtte nøjes med Korsnæb.
Jeg ville til golbanerne i Ho, og da jeg passerer Myrthue eng opdager jeg 2 rovfugle med lange vinger og lang hale, stopper bilen og nyder synet af 2 Hvepsevåger som er på vej sydpå. Fortsætter til Ho hvor der var 25 Hvid Vipstjert, 3 Gul Vipstjert og en Rødstjert på plænerne. Jeg gik ud af stien som fører tværs over golfbanerne her var gang i Topmejserne 10 stk., mange Sortmejser og Fuglekonger, ellers intet.

Ung Hvepsevåge

En lille punker i Ho Plantage, Sortmejsen som er overalt i disse dage.

Fredag den 12

45 min. ved Fourfeldtbækkens udløb
Sorthovedet Måge 1 ad. 4 foto herunder bemærk lidt større end Hættemåge og helt hvid på hånden, Middelhavsmåge 1 ad., Sildemåge 1, 200 måger sp.



Find den

Torsdag den 11

En smut i engene syd for Esbjerg, det så ud som det plejer så ikke det store at berette. 3 Rørhøge på Darum enge og så denne smæklækre Isfugl herunder.

Tirsdag den 9

Sorthovedet Måge
Et par timer ved Fourfeldtbækkens udløb, hvor der var mange fugle i dag. Bla. en Vandrefalk som sad på jordbunkerne, jeg fik desværre for sent øje på den til et foto. Lige ankommet så jeg famlede apperatet op af tasken det kunne den ikke lide. Mindst 6 Husrødstjerter og en Rødstjert. Så landede der en underlig fugl, kan det passe med en Rødrygget Tornskade op med kikkerten ja den var god nok. Underligt sted for sådan en fyr første obs. af den ved udløbet. I Rajnfanerne sad Bynkefugl. På vaden fandt jeg endelig den gamle Sorthovedet Måge.

1k Rødrygget Tornskade

Rødstjert

1k Husrødstjert

Bynkefugl


Søndag den 7

Sandrandøje på Grønningen Fanø


Lørdag den 6

Nye mærker til samlingen


Torsdag den 4

Storkjove

Blåvandshuk i læ ved skuret fra 12,40 til 14,30
Det regnede og det regnede, Suler 150 fouragerende, Storkjove gennembankede en ung måge derefter nord, Alm Kjove lys fase syd, og tonsvis af Splitterner syd/nord og fouragerende. På vejen tilbage til bilen Sortstrubet Bynkefugl 1 han.

Sulerne gik inden for revet i dag.


Onsdag den 3

Henrik Brandt ringede i aftes om jeg ville med til Blåvand i morgen tidlig. Og vi aftalte at jeg var ude ved Henrik kl. 08,00. Da jeg slog øjnene op kl 07,00 havde jeg ikke meget lyst, det tordnede og stod ned i tove. Men en aftale er en aftale og jeg fik pakket grejet og noget mysli i maven og klar til afgang, da jeg igen ser ud er det ved at lysne nordpå, og humøret steg et par grader. Vi satte os ved skuret på hukket, det var lidt dødt i starten men langsom kom der gang i den med Bla. 225 Lysbugede Knortegæs sydtrækkende, 300 Suler fouragerende, Alm. Kjove 2 syd, Ride 4 rast, Sodfarvet Skråpe 2 syd, Rødstrubet Lom 2 syd, Fløjsand 2 syd. Henrik havde desuden Storkjove og Lille Kjove som jeg missede. Vi blev på hukket til kl. 12,25 hvorefter vi kørte til Skjern enge hvor der var meldt Hvidøjet and. Vi ankom til Hestholmtårnet hvor Per Kjær og Ole Amtrup stod og de havde den i skopet langt ude, ikke et godt obs men Henrik fik sit Dk X og jeg fik årskrydset. Alt imens vi står og kigger på anden kommer en Rovterne tæt på tårnet, jeg får et par foto i dårlig lys se dem herunder. En Fiskeørn lander i et træ derude østpå og en Dværgfalk jager over ved åen. Et par Rørhøge lod sig også beskue. Alt i alt en kanon dag.

Adult Rovterne



Mandag den 1

Jeg fik en halv times tid til overs, så afsted til Fourfeldtbækkens udløb, hvor der i regnvejr stod.
Hjejle 2 ualmindelig her, Strandhjejle 4, Rødben 220, Stenvender 75, Strandskade 175, Lille Kobbersneppe 15,Hvidklire 8, Stor Præstekrave 2, Måge sp. 400 flest Hættemåger, Sildemåge 1 og Stillits 3.
Herunder midt i alt dette var denne ringmærkede Strandskade med farverne hvid blå hvid på højre ben, som er mærket i Holland tror jeg nok se næstnederst på denne side

----------------------------------------

Finderberetning for Lattermågen på Blåvandshuk her,
se fuglen her.
----------------------------------------