Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

August 2008

Søndag den 31

Myrthuehøjen på Myrthueeng med udsigt over Ho Bugt og Varde åens udløb:
Hvad højen fortalte i dag fra kl. 10,30 til 14,30
Stort indflux af Sortmejser talte mindst 120, Skestork 36 er ny rekord her, Klyde 500, Tårnfalk 2, Spurvehøg 1, Hjejle 400, Krumnæbbet Ryle 6, Stor Præstekrave 20, Sortklire 15, Lille Kobbersneppe , Stenvender, Brushane, Storspove, Hvidklire, Alm Ryle, Islandsk Ryle, Strandskade, Skarv, Gravand, Gråand, Fiskehejre.

En lille flok af de ialt 36 Skestorke som er ny rekord på stedet.


Der var for alvor gang i Sortmejserne i dag, de var overalt rundt på højen.

Lørdag den 30

Landsvaler

Fugle ved Kongeåslusen i dag fra kl. 10,15 - 14,30
Vandrefalk 1 ung fou. + 1 ad. sydtrækkende, Rustand 1, Sortklire 45, Skarv 32, Stær 500, Landsvale 80, Dobbeltbekkasin 6,Krikand 37, Knopsvane 62, Gråand 20, Rødben 60, Storspove 49, Hvidklire 10, Vibe 60, Grågås 8, Fiskehejre 4, Tårnfalk 2, Spurvehøg 1, Rørhøg 2 ad, 1 juv, Strandhjejle 4, Klyde 230, Svaleklire 1, Vadere sp. 25-30,000, Måger sp 1200

På hjemture over Darum enge
Rørhøg 2, Musvåge 2, Bynkefugl 8.
Et herligt sommervejr var det blevet igen så jeg så også mange sommerfugle men kun alm. arter, særlig talrig var Nældens Takvinge.

Foto herunder, Kongeåens udløb med sommerhusene i Sønderho på Fanø i baggrunden. På faskinen midt i billedet sidder en ung Vandrefalk som få min. efter billedet er taget fløj lidt ud på vaden og så let som ingenting snuppede en Alm. Ryle.

Torsdag den 28

Hvidklire og Alm Ryle i panderne på Skallingen

Den lille sø på Myrthue eng ved højvande
Dværgryle 1, Sortklire 10, Rødben 4, Krumnæbbet Ryle 2, Brushane 1, Hvidklire 6, Vibe 3, Mudderklire 8.
Kjelst enge
Bynkefugl 2 ad. 3 juv. Vibe 40, Stær 200, Ringdue 30.
Jeg ville prøve Skallingen efter den sjældne Orange Høsommerfugl som var blevet set derude den 24/8. Men,men lige som jeg kørte ud på Skallingen startede regnen og det er jo ikke det bedste vejr til sommerfugle. Jeg så lidt fugle Strandhjejle en video her, Mudderklire en video her, Alm Ryle, Vibe. Efter 20 min. kørte jeg hjem da stod det stadig ned i stænger.

Strandhjejle

Mudderklire

Alm. Ryle


26/8-08
Jeg sidder i bilen på Centralsygehusets P plads, for at hente konen fra arbejde da mobilen ringer, kl. er 16,30, det et Michael Mosebo, ja hej Michael, der står en Lattermåge 200 m. nord for skuret ude på Blåvandshuk, tak skal du have MMJ. Da er den ikke kommet ud DOF call den kom først lang tid efter. Konen kommer et par min. senere og vi kørte hjem, hvorefter jeg fandt grejet frem og så af sted til Blåvand. Jeg mødte MGJ på P pladsen derude så vi fulgtes ad ud til mågen. Der stod ca. 10 fuglekiggere og de havde den alle i skopet så det var bare at kigge og der stod den så denne flotte måge, krydset var hjemme. Jeg syntes det var meget flot fundet, hvis den står i vand eller ligger ned som den gjorde i starten, kan den i farten sagtens gå for en Hættemåge, selvom den er betydelig mørkere på ryggen end Hættemåge. Men jeg så den stå på sandet og da er den enorm langbenet og det vil man nok studse over.
Der ligger 3 foto herunder som er taget på meget lang afstand.



24/8-08
Nyt uglemærke til samlingen

23/8-08
Der var træf ved Fourfeldtbækkens udløb i dag.

Så er efteråret igang Isfuglen er vendt tilbage til udløbet

Gransanger imellem kampesten og Rejnfan

Jens Thalund du kigger ikke i skopet mere så du kan godt åbne begge øjne

Michael G. Jensen spejder efter rovtøj

Jo der var hygge ved udløbet i dag

22/8-08
Nyt uglemærke til samlingen

19/8-08 tur i engene syd for Esbjeg



18/8-08
Herunder 1 af 33 Monarker på 1 uge på Madeira må siges at være pænt.

Jeg er lige hjemvendt fra en skøn tur på Madeira sammen med konen. Turen var en kombination af kultur, planter, sommerfugle og fugle.
Jeg var alene på denne tur se her konen gad ikke , jeg så kun 1 Madeirapetrel men det var jo også nok der er jo ikke så mange af dem. Det var en ganske hård tur for én som mig.
Et par dage senere tog vi begge på denne tur, som var helt kanon med masser af Kuhls Skråper, Flyvefisk m.m.
Herunder 10 fuglebilleder fra turen.

4 foto af Kuhls Skråpe fra Desertas øerne, en sejltur på 2 timer fra Funchal. Vi så rigtig mange ca. 300




Bogfinke, racen Madeirensis som er endemisk på øen

Tårnfalk, racen Canariensis som også findes på Kanarieøerne

Bjergvipstjert, racen Schmitzi endemisk på øen

Kanariefugl

Ensfarvet Sejler ses overalt på øen

Kanarisk Piber her fra Desertas øerne, en sejltur på 2 timer fra Funchal.


2-8-08
Sidste uges gætteresultat herunder. Fuglen var en Vindrossel, 20 havde stemt og de fleste stemte rigtig.