Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Maj 2019

31-5 2019
Jeg ville gerne se Rødlig Perlemorsommerfugl. Så på vejen over til mit nye hjem på Frederiksberg kørte fruen og jeg over Store Bøgeskov på Sjælland som skulle være en sikker lokalitet for arten. Efter en kort søgen fløj der pludselig ca. 10 eksemplarer rundt i forskellige urter, nyt X var hjemme. 
Et lækkert eksemplar af arten ses herunder...


20-5 2019
Årets første Kærsanger i Astrup enge, i Engsøen stod 2 Sølvhejrer+ 3 Nilgæs, Rørhøgen overflyvende, Gøgen kukkede fra den modsatte bred. Husum enge nærmere bestemt den nye klæggrav ved Rømødæmningens start, her sang Blåhalsen fra en hegnspæl, Fjordterne fouragerede, Klyden kom flere gange med foder til ungerne, de Gule Vipstjerter vimsede rundt,  og så var der en koncert fra rørskoven af Rørspurve, Sivsangere og Rørsangere, ingen Vandsanger. Fra Rømødæmningen så jeg hele 600+ Mørkbugede Knortegæs som rastede på et af Danmarks største rastepladser. Ved Tvismark sø på Rømø sang Gulbugen for fuld kraft første i år. På hele turen så jeg ikke mindre end 8 Gøge. 150 Ringduer fouragerede på Ribe Holme. På hjemturen forbi Farup enge her stod 22 Pomeransfugle. 
Se en dårlig video i varmeflimmer af Pomeransfuglene her

Se dagens obs. her


 5 foto af Grå Fluesnapper fra Vester Åbølling enge herunder + en video her








3 foto herunder af Mørkbugede Knortegæs fra én af Danmarks 
største rastepladser her Rømødæmningen, jeg talte ca. 600.





11-5 2019
Jeg skulle da lige ned og se Pomeransfuglene på Farup enge. Jeg så først én og senere 2 ca. 400m østligere, de var utrolig svære at finde da de trykkede meget i den kraftige vind. Fugle var der ikke så mange af, men Rørspurve og Sivsanger hørtes i klæggravene, de Gule Vipstjerter hoppede rundt på vejene og på Jedsted enge rastede 4 Småspover blandt Gravænder og måger. Ved Sneum digesø sås 3 Sorthalsede Lappedykker, parringsspil sås flere gange selvom den trejde fugl forstyrrede ind imellem og småkampe opstod.

Se dagens obs her

Se foto af de Sorthalsede her



4 foto herunder af Pomeransfugle som lidt viser hvor svære de var





4 foto af Småspove herunder, de stod på Jedsted enge. De lettede på et tidspunkt hvor jeg hørte det meget smukke kald








8-5 2019
En hyggelig eftermiddag med Steffen Nielsen på Sydvestpynten. 
Flere Dværgterner trak forbi, 2 Rovterner fouragerede, Kærnebider 2 overflyvende, 2 Havørne og en Vandrefalk legede kispus med gæssene alt imens Vandrikserne hyggede sig i rørskoven lige hvor vi stod.

Se dagens obs her

8 Rovterne foto herunder

Rovternealbum












1-5 2019
Jeg var en tur i Kongelunden hvor jeg fik årets første Skovsanger, herefter på Sydvestpynten med Rødstjert og Tornsanger som nye i år, en melding om en Græshoppesanger på Vestamager fik jeg på hjemturen.

Se dagens obs her

Se en video af redebyggende Stor Flagspætte

Sanglærke over Sydvestpynten

Tornsanger gir den gas

Stor Flagspætte fra Kongelunden