Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Søndag den 31/10 - 2010
Thorshanedag i Nationalparken

Dagens obs i Dofbasen

4 Thorshaner i Sneum digesø hvor der også var Vandrefalk 1, Fjeldvåge 1, Musvåge 2 og Tårnfalk 1.
Rødhalset Gås på Tanderup digevej med 3000 Bramgæs og 14 Lapværlinger
1 Thorshane og 3 Husrødstjerter Esbjerg Havn nord
Se foto og video herunder.

Rødhalset Gås på sydsiden af Tanderup Digevej, Hillerup enge.



3 foto Rødhalset Gås



1k Thorshane Esbjerg havn i baggrunden syngende Husrødstjert.



1k Thorshane Esbjerg havn nord 2 foto


Onsdag den 27/10 - 2010

En tur i Nationalparken....
Engene syd for Esbjerg: I møgvejr med finregn og let tåge. Jeg kørte til Sneum digesø og så 3 Thorshaner 15 sek. efter lettede de og fløj sydover, var tilbage ved søen efter et par timer og der kunne jeg ikke finde fuglene, et skud er at de er trukket væk da jeg så dem.
Det var en dag hvor fuglene var umulige og tælle der var simpelthen så mange af dem at det var uoverskueligt.... Se foto.. Jeg var der hvor fuglene var på højvandsrest og det væltede ind med fugle ustandselig, jeg vil bare nævne Vibe, Alm. Ryle, Hjejler og Stære i tusinder og atter tusinder af individer, særlig omkring Jedsted engvej var markerne strøet til med fugle.....



Bramgæssene i disen Sneum forland

Tirsdag den 26/10 - 2010

Jeg gik ude ved Tane sø og hyggede mig med Topmejser 8, Fuglekonge 12, Træløber 1, Lille Korsnæb 24 of., Gråand 30, Knarand 1 par, Grågås 29 of, da det dippede ind på mobilen fra Ole, han havde 4 Thorshaner i Sneum digesø, dem ville jeg gerne se, for det første var det ny årsart og for det andet har jeg aldrig set 4 Thorshaner på én gang. Så afsted til Sneum og straks så jeg dem ivrigt fouragerende på trods af at der sad en Vandrefalk inde på bredden få meter fra dem. En Fjeldvåge luskede også rundt og så var der i tusindvis af vadere på højvandsrast bla. Storspover, Islandske Ryler, Alm. Ryler, Hjejler, Viber, Lille Kobbersneppe, mange Pibeænder fouragerede på engen sammen med en flok Bramgæs på ca. 1100 fugle hvor et eksemplar var næsten hvid. Da jeg forlod Sneum kl 17 var Thorshanerne der stadig.

4 Thorshaner på samme dogmefoto er ikke hverdagskost. Meget dårlig lys med småregn på lang afstand er ikke optimal.
De er sjove Topmejserne rimelig tillidsfulde.

Fredag den 22/10 - 2010

Sammen med Henrik Brandt på Blåvandshuk som var særdeles tynd i dag. Vi blev enige om at køre til Fiil sø, det var ikke noget dårlig valg der var rigtig mange fugle her se obs herunder

Hele 3 Fyrremejser på Fiil sø i dag
Fyrremejse
Dagens Obs.


Torsdag den 21/10 - 2010

Herunder 5 foto af Høgesanger 1k på Rømø







Dagens Obs.

Tirsdag den 19/10 - 2010

Dagens obs.
Herunder 4 foto af Fuglekongesanger, fra den sidste P plads inden Skallingen. "Skallingvej 14"




Her kigges der intens på Fuglekongesanger, ned til 3 meters afstand

Mandag den 18/10 - 2010

Dagens obs.

Sortgrå Ryle
Alm. Kjove

Lørdag den 16/10 - 2010

Hvidbrynet Løvsanger, Sønderballevej i Ho.
Brombærspinder på grusstien mosen i Blåvand.

Torsdag den 14/10 - 2010

Ho bugtvej i Kjelst:

Graellsii Sildemåge 3 foto herunder
Vandrefalk fuld skrue efter en Ringdue





Tirsdag den 12/10 - 2010



En fantastisk dag først med Rosenstær 1k i mosen Blåvand og senere Stendrossel på Fanø

2 foto med Stendrossel

3 foto med Rosenstær 1k



Søndag den 10/10 - 2010

Dagens obs som ikke var meget, dog en kæmpe flok Hjejler på Darum enge.
Må jeg be om et bud på antallet af Hjejler
Hjejler



Lørdag den 9/10 - 2010



Fredag den 8/10 - 2010

18 sydtrækkende Traner over matriklen her i Fovrfeldt kl. 13,25 desværre ikke hurtig nok med kameraet, ny matrikelart.

kl.14,05 Har lige talt med Troels i Blåvand, han fanger rigtig mange fugle derude i dag så mange at der er folk til at hjælpe. Herligt herligt det er det Troels har drømt om. Ps. de så ikke Tranerne.
Kl. 18,15 rekorden af ringmærkede fugle på én dag i Blåvand er 610 fugle, den er slået i dag af Troels tillykke.....



Torsdag den 7/10 - 2010

Jeg var taget til Skallinglaboratoriet for at finde en Hvidbrynet Løvsanger, efter 2 ½ time opgav jeg og gik over til kaffen. Alt imens jeg sad og nød den kom Per Bo og Poul Holm, de fortalte at ud over den hvidbryn Troels på Blåvand fuglestation havde fanget til morgen havde han fundet en ny fugl i Spottesanger krattet, den var svær og sluge. Og så dukker Martin Søgaard op og snakken går om dit og datten. Selvom jeg ikke er vild med at sutte på andres bolcher (fund) bestemmer jeg mig for at køre til Blåvand for at finde hvidbrynen, da jeg kører siger jeg til Martin nu finder du altså bare ikke hvidbryn. Jeg var lige ankommet til Blåvand telefonen ringer, det er Martin jeg beklager meget men jeg har lige fundet én, hvad skal man sige, nå pyt jeg napper jo den oppe i Spottesanger krattet. Men nej den var der ikke mere. Men en god dag blev det alligevel i hyggelig selskab med Troels, Christian og Henrik på stationen over en god tår øl.


Èn af 220 Skovskader overflyvende Skallinglaboratoriet, det er altså mange.
Og føde er der også nok af som det ses her, den er nok igang med at hamstre.

Onsdag den 6/10 - 2010


2 Skovsædgæs på dette dogmefoto fra Sneum i dag.

Mandag den 4/10 - 2010

Jeg var vidt omkring i dag uden at se ret meget. På en jordmark i Guldager stod 325 Hættemåger, 150 Stormmåger, Råge 65, Allike 10 og Hvid Vipstjert 6. På Tarp enge så jeg en jagende Vandrefalk rigtig mange Engpibere og Rørspurve og 3 Sanglærker. Hestefennerne i Ho Hvid Vipstjert 33, Bogfinker 90 og 5 Stillitser. Jeg mødte HEB, PBH og TLP ved Skallinglaboratoriet og her var der slet ingen fugle.
Jeg er ikke vild med den østlige vind som desværre nok varer ved nogle dage endnu.

Vandrefalk




Lørdag den 2/10 - 2010

Jeg har været på svampejagt på Fanø i dag fik lidt spiseligt med hjem Brungul Rørhat og Broget Rørhat til at fylde op med. Se foto herunder. Efter jagten sad vi og nød en pilsner på en bænk og pludselig dukkede en Snespurv op tæt på, et underligt sted for denne art midt inde i plantagen.

Snespurv



Brungul Rørhat
Brungul Rørhat
Broget Rørhat
Broget Rørhat