Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Marts 2009

Mandag den 30/3-09

15.000 Bramgæs ved Rømødæmningen, jeg havde nær opgivet og finde de Rødhalsede men nej jeg ville se dem og efter 20 min. intens søgen stod de der begge 2, tålmodighed er en dyd.

2 Rødhalsede Gæs ved Rømødæmningen står forrest i billedet

Søndag den 29/3-09

En kanon fuglesangtur i Klelund plantage.
Der var simpelthen fugle overalt og vejret var meget sommerlig. Fuglene var helt tydelig klar på en ny ynglesæson. Jeg gik en tur på ca. 5 km. og mit hovede var fyldt op med fuglestemmer og endnu en Hedelærkelokalitet blev fundet, arterne var som følger efter notesbogen. Bogfinke 225 175 i én flok, Gærdesmutte 11, Sjagger 10, Hedelærke 1, Skovskade 4, Ringdue 25, Spætmejse 11, Grønirisk 8, Sumpmejse 2, Solsort 28, Sangdrossel 4, Gransanger 2, Sanglærke 2, Gulspurv 3, Hvid Vipstjert 1, Musvit 22, Stor Flagspætte 6, Gråkrage hørt, Blåmejse 5, Musvåge 3, Gråand 2, Fiskehejre 1, Ravn 3 hvoraf 2 gennembankede en Musvåge som var kommet ind i territoriet, Rødhals 2, Træløber 2 syngende ♂♂, Misteldrossel 10 1 med redemateriale, Fuglekonge 4, Grønspætte som gjaldede ud over den lille bøgeskov få meter fra hvor jeg stod i skjul af et træ, men jeg var ikke mere skjult end da Sortspætten kom flyvende ændrede den retning for at lande i at lærketræ et stykke fra mig. Mættet af oplevelser kørte jeg hjem og på hjemturen ved Nørholm gods stod på en nypløjet mark 65 Sildemåger i blandt 250 Hættemåger.

Sortspætterne var tavse i dag men jeg fik 1 i bogen.
Spætmejse i gang med redebygningen.
Dompap ♂.

Lørdag den 28/3-09

Jedsted Mølle, Vandstær ringmærket data følger. Se video og foto herunder.
Klæggraven nord for Kammerslusen, Mosehormugle og min første Rørhøg i år en han.





Lækkert med sådanne tiltag, skiltet mødte jeg i dag ved et mindre vandløb.

Fredag den 27/3-09

Ho klitplantage, med Træløber 3, Topmejse 2, Lille Korsnæb 10
Skallingen, Rørspurv et underligt sted se foto, Blå Kærhøg og en flok Bjergirisker
Og så fandt jeg endnu et ynglepar af den skønne Hedelærke se linket ovenfor
Marker/haver i Ho by Solsort 125



Træløber i Ho klitplantage
Ny Hedelærke på Langvandvej
Badende Bjergirisker på Skallingen
De rosagumpede Bjergirisker på Skallingen
Rørspurv han et underligt sted og en underlig positur her på Skallingen

Tirsdag den 24/3-09

Jeg var på Duehøgjagt og stod og lurede da mobilen ringede, hej det er Eva fra Sneum Engsø jeg har en mærkelig Krikand som har den hvide streg lodret er det ikke, jo det er det jeg kommer straks mangler den Amerikanske Krikand i år og har været ved Sneum mindst 5 timer for at lede uden held. Eva stod med den i skopet ved ankomst så det kunne ikke være nemmere og denne melding blev sendt ud på Dof Caal SUB : tir. 13. 00 amk.krikand pp. sorthovedet måge sneum engsø efh. fim. ppo Sorthovedet Måge opholdt sig samme sted som sædvanlig, NEMLIG HER meget agressiv overfor Hættemågerne. Mange tak til Eva. Jens Rye Larsen fik 2 nye DKer og Finn Madsen fik 1 ny DK art.

Amerikansk Krikand se godt efter midt i billedet.

Mandag den 23/3-09

Har drønet rundt hele eftermiddagen og til sidst lykkedes det jeg fandt Duehøgreden.

Jeg ved en Duehøgrede
jeg siger ikke mer;

Jeg lurer bag en stamme.
Dér står jeg ganske nær
Jeg rækker mig på tåen
og holder på mit vejr.


Lørdag den 21/3-09

Smuttur til Sneum Engsø for at se efter Amerikansk Krikand som desværre var negativ. Jeg søgte i små 2 timer, men fandt i stedet Sorthovedet Måge DEN STOD HER, tidlig Atlingand ♂ og ♀, 125 Krikænder, 80 Klyder og meget meget mere.

Sorthovedet Måge Sneum Engsø
Tidlig Atlingand ♂ og ♀ Sneum Engsø
Klyder 80 stk gør sig klar til ynglesæsonen her Sneum Engsø.

Onsdag den 18/3-09

På DOF tur i dag se mere


Tirsdag den 17/3-09



Hedelærke han Grærup Havvej

Åal Plantage, Grærup m.m.

Holder lige nu på hjørnet af Præstegårdsvej og Holmsøvej for at indtage en lige indkøbt basse kl. er 10.00 alt imens Hedelærken synger for fuld kraft, der er 2 så det er helt klart ynglefugle. En flok på 18 Stor/Lille Korsnæb lander over hovedet på mig og de æder og snakker så det er en fryd. jeg får et par foto af lærkerne og Korsnæbbene, jeg kan høre Topmejse og Musvitter og imens jeg kigger på Fuglekonge skræpper en Gærdesmutte op lige bag mig. Kører til udsigtsposten ved Grærup Lansø hvor der synger flere Sanglærker og en hunfarvet Blå Kærhøg jager hen over lyngen. En lys Musvåge (Børingevåge) står stille i luften op mod vinden. Jeg kører 100 m. og her står 5 Viber, 1 Misteldrossel og 200 Stære, pludselig ud af træerne kommer en Spurvehøg drønende den slår efter en Stær men uden held. Kommer til Grærup Havvej kører øst mod Oksbøl ca. 500m. før Langvandsvej på højre side hænger en musende Stor Tornskade og jeg ser og hører 2 Hedelærker, i fyrrene lige bag mig fouragerer 2 Topmejser opdager dem på deres karakteristiske stemme. Jeg går lidt rundt og ved Grovsø sidder en flot syngende han Sortstrubet Bynkefugl. Lidt ærgeligt det blæser så meget, kragefuglene pisker afsted såsnart de er på vingerne men solen står flot på himlen, tror der ville have været mange fugle i stille vejr. 2 Musvåger overflyvende, jeg begyndte at trille hjemover og så 75m. før informationstavlen hang der endnu en Hedelærke på venstre hånd som jeg fik foto og video af, inde i plantagen kunne jeg høre Stor Flagspætte. Jeg brugte 1 time på denne Hedelærke og nu skal jeg altså hjem kl. er blevet 14.00 Der kommer jo atter en dag i morgen hvor turen går til Mandø med Hverdagsornitterne.

Hedelærke han Grærup Havvej
Hedelærke han og hun på Holmsøvej

Onsdag den 11/3-09

Onsdagstur med Henrik Brandt

Filsø, godset:
Duehøg 1 OF
Huldue 10 R
Misteldrossel 2 R
Stor Tornskade 1 R
Filsø Søen:
Lille Skallesluger 3 R 1 ♂ 2 ♀♀
Tane Sø:
Misteldrossel 7 R
Børsmose:
Hedelærke 2 ♂♀ YF

Hedelærke Børsmoseområdet 1 par på lokaliteten.

Mandag den 9/3-09

Tur ned i engene syd for Esbjerg.
Obs. klik for stor str.
Vandrefalk Sneum Engsø her sidder den tit.
Toppet lappedykker, Nordlige Klæggrav Kammerslusen.
Mosehornugle Hillerup enge.
Mosehornugle Hillerup enge, bemærk striberne på brystet går lige så langt ned som Skovhornugle.

Søndag den 8/3-09

Gåtur i den skønne Aal plantage med konen.
Hedelærke syngende af fuld hals en af de flotteste stemmer i fugleverdenen hør den her, Spætmejser, Store Flagspætter, Ravn på yngleplads, forskellige mejsearter.

Hedelærke Aal plantage, bemærk meget korthalet.

Lørdag den 7/3-09

Blåvandshuk, gåtur langs stranden til Sabinebunkeren og derefter ind i mosen og tilbage til fyret.
Det blev lidt af en tam forestilling med bla. Havlit 11 rastende, Sandløbere 400, Stenvender 90 og mosen gav en Agerhøne.
Hvidbjerg strand, Sortgrå Ryle 4, Stenvender 55.

Sortgrå Ryle Hvidbjerg strand.
Sortgrå Ryle Hvidbjerg strand.<
Havlitter på hukket Blåvand her 2 ♂♂ .
Islandsk Ryle Hvidbjerg strand.

Torsdag den 5/3-09

På DOF tur i dag se mere

Ja du ser rigtig en Odder på Fiil sø i dag

Onsdag den 4/3-09

Sammen med Henrik Brandt og Troels L. Petersen i engene syd for Esbjerg og vi endte helt nede ved Gl. Hviding engsø.
Det mest spændende var Nilgås i Sneum engsø, kæmpe stor ♀ Vandrefalk ved Kongeåslusen, 20 Store Præstekraver og Snespurve på Ribe Holme, Blå Kærhøg 3 hunfarvet og 1 flot ad. ♂ , Knarænder i Gl. Hviding engsø. Se foto fra turen herunder.


Bjergvipstjert Jedsted mølle.
Snespurv med brækket vinge Klæggraven nord for Kammerslusen.
Snespurv med brækket vinge Klæggraven nord for Kammerslusen. Jeg aflivede fuglen.
Snespurv på Ribe Holme.

Søndag den 1/3-09

Cykeltur på 10,57 km. i Esbjerg skovene oveskyet vejr. Kun det mest interessante bliver noteret.
Der var rigtig meget gang i fuglene i dag det syede og kogte overalt, Jernspurve i fuld sang, Kærnebider 2 fou, Dompapperne 6 sang og fløj parvis rundt. De Store Flagspætter trommede så det var en lyst så mindst 6, Grønspætten gjaldede ud over skoven og Misteldroslen sang fra toppen af granen. Stor Gråsisken fou. på de sidste frø og Ringduen kurrede overalt. Rågerne har også indtaget pladserne i kolonien i Strandskoven og Vandrikserne hyler fra sumpen. Skovhornuglerne 3 stk. var på plads i fyrretræet i Gjesing. Jo Esbjerg skovene er absolut et besøg værd. Video og foto fra turen herunder.



Grønspætte hun gjaldede flere gange
Syngende Jernspurv
Stor Gråsisken