Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Juni 2020

29-6-2020
Botanisk have København med fruen
Lidt insektfoto herfra.

Stor Hedelibel

Stor Hedelibel

Stor Hedelibel

Guldflue

Stor Blåpil

Ubestemt Humlebi


11-6-2020
Dværghejre i Hejresøen på Vestamager. Jeg har set den tidligere i Gl. Hviding klæggrav for år tilbage, men ville gerne se den igen.
Afsted til Vestamager, ved ankomst havde de mange fuglekiggere ikke set/hørt den i en times tid, og efter ca. 3 timers venten gav den pludselig lyd fra sig.  
Og den kaldte i en times tid (hør den på video, med lidt god vilje kan den høres) hvorefter den endelig kom op af rørskoven og fløj 75 meter for at gå ned i rørskoven igen og her kaldte den på tæt hold, så gad jeg ikke mere og drog hjemover.
Ventetiden gav overflyvende Hvepsevåge og en fouragerende Dværgterne, Skægmejserne fløj ustandselig med føde til ungerne, 
så vel ca. 8 individer. Også spændende at følge med i lappedykkernes henten føde på havet, og senere vende tilbage med byttet til ungerne. Men herligt at se min Dværghejre nr. 2.

Dagens obs på Dofbasen her

Herunder 4 foto af Dværghejre, 2 af Dværgterne, 1 af Toppet Lappedykker.






Dværgterne over Hejresøen

Dværgterne over Hejresøen

Toppet Lappedykker på vej til havet for at fange fisk til ungerne

6-6-2020
Jeg besøgte Danmarks sydligste punkt i dag nemlig Gedser Odde.
Det blæste kraftig men der er fantastisk godt med læ på stedet.
Det væltede igennem med sydtrækkende Mursejlere ca. 400-500 i det tidsrum jeg var der, Lærkefalkene havde også travlt 8 trak syd, en overflyvende Gulirisk med lyd m.m.
Lærkefalk i bølgerne på vej sydpå, Gedser Odde.
På hjemturen besøgte jeg Bøtø Nor, fra tårnet så jeg bla. Traner, ikke mindre end 65 Knarænder, 7 Atlingand.

Dagens obs på Dofbasen her

Masser af foto herunder fra turen.

Dagens fuglekiggere på Gedser Odde.

Herunder 9 foto af en udtrækkende Lærkefalk









Hele 4 Atlingænder ud af 7 med Knarænder her fra Bøtø Nor

Flok Knarænder, Bøtø Nor

Blandflok ænder flest Knarænder