Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Oktober 2020

28-10-2020
Der blev meldt Kaffesejler og Gråsejler fra Solsortevej, Vedby strand.
Den skulle jeg have kørt på men tænkte den er væk når jeg ankom.
Der blev meldt at Gråsejleren gik til overnatning, Per du står tidlig op i morgen og det gjorde jeg, så tidlig at jeg var der ved solopgang. Der trak Bramgæs vest og en flok Silkehaler rastede i sommerhus have. kort fortalt så jeg hverken Grå eller Kaffesjler.

Bramgæs vesttrækkende ud for Vedby strand



Silkehaler Vedby strand


27-10-2020
Der har stået Lille Gulben på Klydesøen, Vestamager i nogle dage.
Den ville jeg gerne se igen da  jeg også så én fra Kraptårnet, Bygholm Vejle den 10-6-2001.
Vel ankommet kigger jeg Klydesøen igennem og pludselig står den frit fremme i scopet, lidt langt ude. Alt ryger op men ser ingen rovfugl, det gør at den gulbenede lander meget tættere på mig og jeg kan nyde fuglen og tage et par foto. 9 foto fra turen herunder




Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen

Lille Gulben i Klydesøen


 
En flok Hjejler i Klydesøen


Brombærspinder fundet på stien ud til Sydtårnet

22-10-2020
Rødhoved And i Damhussøen.
Jeg så også en Bjergvipstjert som kun er tastet 14 gange i Dof basen fra lokaliteten siden år 2000, dermed en rimelig sjælden art omkring søen. På gåben søen rundt med RPo.
6 foto af Rødhovedet And herunder








13-10-2020
Nu jeg er på de her kanter kørte jeg efter Blåstjerten i Blåvand til Hestholmtårnet, Skjern enge for at se Sortvinget Braksvale og ja den stod der stadig ca. 200 meter syd for tårnet.
5 foto af Sortvinget Braksvale herunder







7-10-2020
Der var Hvidskægget Terne i Holløse Bredning og den ville jeg gerne se. Jeg startede min halve times kørsel og nåede frem hvor jeg mødte Jakob Dall, 4 Havørne betragtede os på afstand og vi havde set ternen på afstand. På gåben igennem vådt højt græs travede vi nærmere ud til ternen, stoppede ved en hestefold rimelig tæt på vandet og ja den Hvidskæggede Terne kom straks forbi os på tæt hold, LFR ankom og vi nød fuglen sammen i en halv times tid. Sjask hamrende våd om benene forlod jeg stedet for at køre over Søgård sø på hjemturen, her var flokke af Ringduer 120 stk, Bogfinke 150,Vibe 400 og 55 rastende Sanglærker sikkert mange flere, de var svære at tælle på de knoldede enge.
5 foto fra turen herunder, se flere foto af Hvidskægget Terne her.


Hvidskægget Terne

Hvidskægget Terne

Hvidskægget Terne

Vibeflok på 400 i Søborg sø

Parti fra Søborg sø


6-10-2020
2,5 time i tårnet Utterslev 1, nævnes skal Isfugle 2 og Lille Lappedykker 8, 170 Ringduer.
2 foto fra i dag herunder


Lækker Knarand han
170 Ringduer blev mange gange jaget op af en overflyvende Musvåge




2-10-2020
Præstesø ved Værløse
En meget diset og grå dag så derfor ikke så mange fugle i og omkring søen, obs, fra 15,00 - 17,20.
Nævnes skal Isfuglen som flyver frem og tilbage i de gamle og udgåede træer og buske som står i søen.
De mange Ske og Knarænder er også en fryd for øjet.
7 foto fra turen herunder.



Isfuglen

Isfuglen

Isfuglen

Skeand hun

En (Limnephilus) vårflue som satte sig på tårnet
Forsvaret kom helt tæt på, den var så tæt på at jeg var ved at tro de havde problemer


Skovskarnbasse fra Ganløse - Ore hvor jeg var forbi et kort øjeblik så og hørte Ravnen her.