Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Maj 2020

30-5-2020
Stribet Ryle arkivfoto. Faktisk også fra
Vallensbæk og Ishøj strandenge den 4-5-2012.

Stribet Ryle tur til Vallensbæk og Ishøj Strandenge.
Mange fuglekiggere på stedet ved ankomst. Den var lidt på afstand men striber på ryggen og gulgrønne ben kunne ses i varmedisen.
Lille Præstekrave, Canadagæs og Svaleklire m.m. kunne også ses på dettte ret imponerende sted.
1 foto af Stribet Ryle fra i dag herunder kunne ikke få det bedre stor afstand og varmedis.
Min nr 8 Stribet Ryle se her


Stribet Ryle til højre for Hættemågen


28-5-2020
Flodsanger arkivfoto
Flodsangertur til Tryggevælde Å ved Strøby kirke sammen med fruen. Da vi ankom stod der fuglekiggere som lige havde hørt den kort.
Efter 5 min kørte den derudad i ca. et halv minut for derefter fuldstændig at synke i jorden, den dårligste Flodsanger jeg har haft se mine obs af arten her .
Kærsangerne på stedet var helt oppe på navlerne jeg hørte mange fuglearter i stemmerne, Rødstjerten både hun og han samlede føde til ungerne.

Mine obs. på Dofbasen i dag.


I busken til højre sad Flodsangeren, Tryggevælde Å skimtes.

Rødstjert hannen.

her med føde til ungerne

På engen fløj flere Okkergul Randøje

23-5-2020
På tur til Brorfelde observatorium. Vi gik rundt i det specielle område og pludselig kom en trækkende Hvepsevåge ind over tæt på, med kragerne i røven, en del Hvide Vipstjerter rastede. Ved Brorfelde gadekær hentede Bysvalerne mudder til redebygningen se flere foto af Bysvalerne herunder











21-5-2020
Hyggetur med madkurv, sammen med fruen til Vallensbæk og Ishøj strandenge. Der var meget få fugle i dag, det bedste var 3 Temmincksryler, 5 Lille Præstekrave, Stenpikker.

Mine obs. på Dofbasen i dag.

2 foto af Temmincksryler herunder






18-5-2020
Klydesøen fra sydtårnet. Mange vadefugle, bla. Kærløber 5 Krumnæbbet Ryle, Temmincksryle, Stenvender, Dværgterner, m.m.

Mine obs. på Dof Basen i Dag

foto af Kærløber herunder, arkivfoto fra Vidåslusen







15-5-2020
Pomeransfugle på Sjælland er ikke helt almindelig så dem kørte jeg efter i dag. Melby Overdrev var stedet og de stod også helt fantastisk på tæt hold 4 fugle sås. Der stod 8 fuglekikkere på stedet da jeg ankom så ikke svære at finde. 2 Sortstrubede Bynkefugle rastede, Okkergul Pletvinge solede sig på grusstien og Nikkende Kobjælde vejrede i vinden. Jeg havde i tankerne på vejen derop om at besøge Søborg Sø på vejen hjem, det gjorde jeg og det var første gang jeg var på denne lokalitet, som jeg syntes var fantastisk. Masser af fugle bla. Gul Vipstjert, Bynkefugle, Stenpikkere m.m.

Mine obs. på Dof Basen i Dag
 
Mine obs. på Fugle og Natur i Dag

19 foto fra turen herunder


Pomeransfugl

Pomeransfugl

Pomeransfugl en han

Pomeransfugl en han

Pomeransfugl en hun

Pomeransfugl en hun

Pomeransfugl


Sortstrubet Bynkefugl en han på Melby Overdrev

Sortstrubet Bynkefugl en han på Melby Overdrev

Sortstrubet Bynkefugl en hun på Melby Overdrev


Bynkefugl, Søborg sø

Bynkefugl, Søborg sø

Stenpikker, Søborg sø

Stenpikker, Søborg sø

Landsvale, Søborg sø

Okkergul Pletvinge på Melby Overdrev

Okkergul Pletvinge på Melby Overdrev

Nikkende Kobjælde på Melby Overdrev



14-5-2020     Skovsangertur

Vores Rosa og Per`s motionstur gik i dag til Kongelunden, hvor jeg håbede på at høre Skovsangeren som er ret sikker på lokaliteten. Vi gik lidt rundt uden at høre og se andet end Gransanger, Gærdesmutte, Rødhals, Bogfinke, og Musvåge. Pludselig hører jeg den meget karakteristiske sang af Skovsangeren, vi gik efter lyden og så 2 hanner som hidsede hinanden op, nyt års X i bogen. Ved P pladsen rastede en Stor Flagspætte......


Herunder 3 foto af Skovangeren





10-5-2020
Kørte til Gundsømagle Sø for at se og høre Drosselrørsanger, den sang for fuld hals ved ankomst og viste sig også i toppen af rørene. Sivsangeren sang også for fuld kraft i rørskoven. Kørte til Gundsølille for at se storkeparret og de stod flot på reden. Herefter til Porsemosen på hjemturen hvor jeg blev mødt med Nattergalesang for fuld skrue, 3 Havesangere m.m. dagen var gået så hjemover....

Mine obs. på Dof Basen i Dag

Mine obs. på Fugle og Natur i Dag

3 foto af Drosselrørsanger og 1 foto af Hvid Stork herunder








7-5-2020
Sammen med fruen til Porsemosen, hvor vi forventede Nattergal og Savisanger og ja måske en Pungmejse, men naturen ville ikke som vi ønskede vi så ikke nogle af delene. Det bedste var guldsmeden Grøn Smaragdlibel som var et nyt DK X for mig, 20 Løvsangere det er da mange, Havesangere, Rørdrum, Ravn m.m.

Mine obs. på Dof Basen i Dag

Mine obs. på Fugle og Natur i Dag

3 foto af Løvsanger, 3 foto af Grøn Smaragdlibel og 1 foto af Skovblåfugl herunder, alle fra Porsemosen








Skovblåfugl


2-5-2020
Tinksmed, arkivfoto
Kørte i dag til Utterslev mose del 3 
Der var ikke meget, det bedste var nok 4 pul Viber, 6 Tinksmede, et par Ravne som sad i den nyhøstede rørskov, en kanon flot Stenpikker. Der havde ellers stået ca 100 Gul Vipstjert og 4 Bynkefugle dagen forinden.

Mine obs. på Dof Basen i Dag




1-5-2020
Fantastisk eftermiddag i Utterslev mose del 1 
Vandrefalk (Calidus 2k) med bytte
Ynglende Sorthovedet Måger, Gøgen kukkede, masser af By og Landsvaler, 2 Mursejler, 3 Mudderklire, Kaspiske Måger, Sildemåger, Isfugl, overflyvende Sort Glente, Lærkefalk,Vandrefalk (Calidus 2k) med kæmpebytte i fangerne måske en Blishøne, vistnok første gang i mosen. Vi talte om Calidus på stedet men er endelig bestemt af Klaus Malling og Henrik Rask med flere ud fra foto.

Se flere foto af Calidus 2k her

Medobservatører: Torben Sørensen, Henrik Rask, Jacob Engelhard, Erik Agertoft, Jesper Jørgensen + flere.

3 foto herunder.

Mine obs. på Dof Basen i Dag

Vandrefalk (Calidus2k) med bytte
Spurvehøg overflyvende

Spurvehøg overflyvende