Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------

Marts 2020

27-3-2020
Kørte et par timer i Utterslev Mose lidt for at se om Blåhalsen var pp, det var den ikke, så faktisk ikke ret meget her 2 dobeltbekkasiner fouragerede, Skeænder fløj rundt,  Sorthovedet måge meget agressiv foto herunder, Sølvmågerne løber og stjæler æg foto herunder. En udmelding på Bird alarm om en Rødhalset Gås på Vallensbæk- Ishøj strandenge fik mig til at rykke fra Utterslev Mose. Ved ankomst stod ca. 10 birdere med fuglen så jeg fik den peget ud det var nemt, i vandhullet lå 75 Krikænder, 10 Rødben, 4 Hvid Vip, og en Lille Præstekrave løb rundt og fouragerede. En helt igennem skøn eftermiddag med herligt sommervejr.
5 foto af Rødhalset Gås herunder.

Mine obs. fra i dag på Dofbasen








Sølvmågerne løber rundt og stjæler æg, kragefuglene vil også smage

Sølvmågerne løber rundt og stjæler æg, kragefuglene vil også smage

Sorthovedet Måge


26-3-2020
Lidt stolt over at komme med i denne bog med et par foto af Engsnarren






25-3-2020
Kørte til Vaserne, Nordsjælland kl 06,30
Jeg ville forsøge at se de mange Lille Flagspætte som flyver rundt deroppe. Ved ankomsten sad Sangdroslen og kørte løs, Gransanger hørtes for første gang i år masser af Stor Flagspætte, Sumpmejserne drønede rundt, Spætmejserne var i gang med redebygningen og Vandriksen gryntede inde fra rørskoven. Jeg nåede Bidstrup renden og så skal jeg mene det gik løs med småhakkerne, 3 i parringflugt over mig senere 2 hunner rastede i nærheden, på tilbageturen til bilen hører jeg en småhakken på det nærmeste træ kigger op og en nydelig han fouragerede. En udmelding på Bird alarm om en Blåhals i Utterslev mose som er første gang her skulle jeg da se, og så var det ovenikøbet på vejen hjem. Men desværre nej ingen Blåhals men en overflyvende Rørhøg han var også en ny årsart. Jeg prøver Blåhalsen ved solnedgang der er den normal også meget aktiv... den var desværre negativ fra 17.45-19.05

7 foto af småhakkeren + 2 video herunder
foto af Hvinænder og Spætmejse fra Vasene herunder
og endelig foto af de i øjeblikket meget agressive Grågæs, et kæmpeslagsmål lige foran Henrik Rask og mig i Utterslev Mose 5 foto.

Mine obs. fra i dag på Dof basen

her var der fangst




























21-3-2020
Jeg kørte til Hejresøen og Klydesøreservatet på Vest Amager.
Det vrimlede med fugle særlig ænderne var i store tal, bla. Knarand 110, Krikænder overalt, Spids-Pibe-Skeand. Rovfuglene kunne også være med Havørn overflyvende, 2 Vandrefalke jagede og en Blå Kærhøg afsøgte området, Storspoven fouragerede med Store Præstekraver i baggrunden. et par små skalleslugere lå tæt på tårnet. Vandrikserne hylede, de Gråstubede Lappedykkere var total i forårshumør hylede og larmede så det var en fryd. Efter 3 timer i tårnet var jeg gennemkold og turen gik hjemover...

Mine obs. fra i dag på Dof basen


Et par Lille Skallesluger fra Klydesøreservatet

Blå Kærhøg over Klydesøreservatet

18-3-2020
På tur til Refshaleøen m.m.    2 foto af Gråstrubet Lappedykker herunder

Mine obs. fra i dag på Dof basen





17-3-2020
Jeg var ved Holmesø i dag for at se Sorthovedet måge, det lykkedes kun at se et eksemplar, tidligere på dagen var der set 4 iflg. Dofbasen. 2 foto herunder.

Mine obs. fra i dag på Dof basen

Sorthovedet Måge

Parti fra Holmesø med Sorthovedet Måge i midten.



14-3-2020
Gik tur i dag i mit lokalområde, på Tesdorpfsvej 86 sad der en flok Silkehaler på 80 individer. Pludselig hører jeg Traner over mig 90 fugle i formation på vej nordpå, det er i dag de trækker gå ud og lyt og se op.
foto og video af Silkehalerne herunder









7-3-2020

Gentofte Sø rundt med Rosa Poulsen. Alt var i forårshumør, Viber i parringsflugt, Grågæssene kæmpede om hunnerne, de Toppede Lappedykkere byggede rede, Stor Skallesluger rastede på en lav pæl, Taffelænder i tal midt på søen, masser af Hættemåger med hvid ring, Stormmåge med gul ring, mange Mistelten rundt om søen.

Dagens obs. her på Dofbasen